گرافیک سه بعدی
 
گرافیک و تصویرسازی

 

اکثر انیماتورها ، معماران ، و گرافیستها توی ایران از نرم افزار 3Ds Max استفاده می کنن . چون هم نرم افزار معروفی هستش هم به راحتی میتونن گیر بیارن . نرم افزار مایا هم با اینکه کاربر کمی توی ایران داره ولی شرایطش باز هم مثل 3Ds Max هستش . اما شرایط این نرم افزارها در خارج از کشور اینجوری نیست ، چون یه کاربر خارجی برای داشتن یه نسخه از  3Ds Max یا مایا باید حداقل حدود 9 میلیون تومان ناقابل بپردازه .

هردوی این نرم افزارا هم قدرت و مزایای زیادی دارن هم معایبی دارن و یکی از مهمترین معایبشون نیاز سخت افزاری بالا هستش و با یه سیستم معمولی نمیشه بازده خوبی از این دو نرم افزار گرفت و این هم یه عیب بسیار بزرگ محسوب میشه چون توان مالی بعضی از هنرمندان و کسانی که خواستار خلق تصاویر سه بعدی هستن تا این حد نیست که سیستمی تهیه کنن که جوابگوی نیاز این نرم افزارها باشه.

به همین علت  من اینجا تعدادی از بیشمار نرم افزار سه بعدی رو براتون معرفی میکنم تا شما هم بر اساس سلیقه و کارتون یکی رو انتخاب کنین و با کسب مهارت و خلاقیتتون ، تصاویر و انیمیشن های زیبایی خلق کنین . اگر هم خواستین اطلاعات بیشتری در مورد هرکدوم از نرم افزارا کسب کنین یا خواستین یاد بگیرین یا نرم افزار رو تهیه کنین با بنده تماس بگیرین تا هر کمکی از دستم بر بیاد انجام بدم و راهنماییتون کنم.

و اما معرفی نرم افزارها :

 Anim8or : میتونم بگم ساده ترین و کم حجمترین نرم افزار ساخت احجام سه بعدی هستش. البته نسبت به حجم و امکانتش ، خروجی خوبی میده و برای شروع گزینه ی خیلی مناسبیه .

 

  Blender : اغراق نکردم اگر بگم باور نکردنی ترین نرم افزار سه بعدی بین همه نرم افزارها ، Blender  است . یه نرم افزار Open-Source  و کم حجم (در حدود 10 مگابایت !!!) که به راحتی میتونه رقیب گران قیمت ترین نرم افزارهای سه بعدی قلمداد شه . این نرم افزار قدرتمند ، یه پیشنهاد عالی برای معماران،گرافیستها و انیمیشن سازهاست .

 

Bryce : یه نرم افزار خوب از شرکت معروف DAZ برای خلق منظره های زیبا و نفسگیر

 

 Carrara : یه پکیج خوب برای مدل سازها از شرکت DAZ . از این نرم افزار معمولا برای خلق مدلهای ارگانیک و آبستره استفاده میشه .

 

 Cinema 4D : یکی از حرفه ای ترین و بهترین نرم افزارای تخصصی سه بعدی که همه ی امکانات و ابزارها رو واسه یه کار بی نقص آماده کرده . محیط کاربر پسند و ابزارهای حرفه ای با کاربرد آسون از ویژگیهای این نرم افزاره . یکی دیگه از ویژگی هاش موتور رندر قدرتمندشه که بسیار سریعتر از نرم افزارای دیگه اس . این نرم افزار در همه ی رشته ها کاربرد داره . معماری ، مکانیک ، انیمیشن سازی و تیزر سازی .

این برنامه یکی از بهترین برنامه ها برای ساخت جلوه های وِزه هم محسوب میشه که در مطلبای بعدی ، تخصصی تر به این نرم افزار می پردازم .

  

  Cybermotion 3D-Designer : یه نرم افزار عالی برای معماران . Cybermotion 3D-Designer  با ایجاد یه محیط مناسب و آسان ، باعث شده مدل سازی و انیمیت کردن بسیار آسون انجام بشه . این نرم افزار همه ی ابزارهای لازم برای ساخت انواع مدل ها رو در خوردش داره .

یکی از مشکلات بزرگی که اکثر کاربران دارند ، نورپردازیه . بهترین مدلها زیر یه نورپردازی ضعیف ارزش خودشون رو از دست میدن اما این نرم افزار امکاناتی رو در اختیار کاربر قرار میده که بتونه یه نورپردازی آسون و خوب رو داشته باشه . به همین علت برای معماری داخلی و خارجی برنامه ی بسیار مناسبیه .

 

 DAZ 3D : شرکت DAZ یه شرکت معروف و پرسابقه در زمینه ی گرافیک سه بعدی هستش . در بالا چندتا از نرم افزارای این شرکت رو معرفی کردم اما اصلی ترین نرم افزار این شرکت DAZ 3D  هستش . این نرم افزار قدرتمند برای مدلسازی شخصیت های مختلف به کار میره و در یه محیط بسیار آسون و زیبا میشه به ساخت تصاویر هنری پرداخت .

 

 

 

 Electric Image Animation System : این نرم افزار بیشتر به خاطر موتور رندر قدرتمند و سریع و رندرهای بسیار زیبا معروف و شناخته شده . نرم افزاریه بسیار حرفه ای که مدلسازی ، انیمیشن سازی ، جلوه های ویژه و رندرینگ رو در بهترین حالات به کاربر ارائه میده .

 

 

 IClone : یکی از نرم افزارهای جالب و بسیار خوب برای ساخت انیمیشن محسوب میشه . با این نرم افزار تقریبا هرکسی میتونه اقدام به ساخت یه انیمیشن سه بعدی بسیار با کیفیت کنه . موتور رندر این نرم افزار به صورت Real-Time هستش و این باعث میشه سرعت کار بسیار افزایش پیدا کنه . بخش مدلسازی این نرم افزار چنگی به دل نمیزنه ولی در عوض میتونین از کتابخانه ی عظیم خود نرم افزار استفاده کنین یا مدلهای ساخته شده ی خودتون رو وارد این برنامه بکنین .

یکی دیگه از ویژگیهای جالب این نرم افزار که در نسخه ی جدیدش اضافه شده ، پشتیبانی از دستگاه کینکت مایکروسافت (سنسور حرکتی X-Box 360 ) است که میتونین حرکات کاراکتر رو با حرکات خودتون تطبیق بدین . البته یه نرم افزار خوب دیگه هم هست که شبیه این برنامه ولی با امانات بیشتره به نام TrueSpace که محصول شرکت مایکروسافته .

 

 

 

 LightWave 3D : یه سیستم کامل و حرفه ای برای مدلینگ ، انیمیشن و رندرینگ .

این نرم افزار بسیار قدرتمند که جوایز بسیاری رو هم ازآن خودش کرده دارای یه سیستم فوق العده پیشرفته هستش که باعث شده در همه ی زمینه ها یه رقیب بسیار قوی برای نرم افزارای مشابه خودش بشه . این نرم افزار یکی از برنامه های مورد علاقه ی هالیوود نیز هست که در بسیاری از فیلمها و انیمیشن ها ازش استفاده شده .

 

Google SketchUp : نرم افزار مدلساز شرکت گوگل که کاربرد اصلیش در معماری هست ولی میشه مدلای دیگه هم توسط این برنامه ساخت . یادگیری این نرم افزار به قدری راحته که اخیرا این برنامه رو به کودکان کم توان ذهنی و بیمارای اوتیسم آموزش میدن تا از این طریق خلاقیتشون رو بالا ببرن .

 

مطمئنا نام نرم افزار Google Earth رو شنیدین . یه نرم افزار ماهواره ای که میتونین کل کره ی زمین رو باهاش گردش کنین . وقتی امکان سه بعدی شدن این نرم افزار ارائه شد ، گوگل برنامه ای رو ارائه کرد که ساختمونا و مراکز مهم و گردشی دنیا باهاش ساخته بشن و وارد این نرم افزار بشن . این برنامه در اوایل ، کاربردش به همین کار محدود میشد ولی ایده ی کار به قدری جالب و راحت بود که این نرم افزار به صورت افزاینده ای شروع به همه گیر شدن کرد و شرکت گوگل هم که از فرصت استفاده کرد و این نرم افزار رو توسعه داد و Google SketchUp ابزاری شد برای طراحی معماران.

با کمی خلاقیت توی این نرم افزار میشه در کمتر از چند ساعت پیچیده ترین ساختمونا رو طراحی کرد . شاید در نگاه اول کیفیت خروجی به نظرتون کم بیاد ولی باید بدونین که پلاگین موتور رندر معروف V-Ray برای این نرم افزار هم وجود داره و میتونین به راحتی تصاویر رندر شده رو به واقعیت نزدیک کنین .

 

 Poser : با اینکه نرم افزارهای زیادی برای ساخت و انیمیت کاراکترهای انسانی و شخصیت های زنده وجود داره ولی تقریبا هیچکدومشون در مقابل Poser حرفی برای گفتن ندارن . طبیعی ترین و بهترین شخصیتهای زنده رو میشه با این نرم افزار ایجاد کرد و در نرم افزارهای دیگه هم مورد استفاده قرار داد .

 

 Z-Brush : مجسمه سازهای سنتی با استفاده از سنگ و گچ و ... مدلهایی رو میسازن که باعث تحسین بیننده میشن . در دنیای دیجیتال هم میشود مجسمه ساخت و این کار با یکی از بهترین نرم افزازای سه بعدی به نام Z-Brush  انجام میگیره .

مکعبی جلوی شما قرار داده میشه و شما با استفاده از براشها و ابزارهای این نرم افزار و از همه مهمتر با استفاده از خلاقیت خودتون میتونین مجسمه های دیجیتالی رو ایجاد کنین که باعث حیرت همه بشه و ایجاد جزئیات توی این نرم افزار باور نکردنیه. شخصیتهایی که با این برنامه تولید میشه رو نمیشه از واقعیت تشخیص داد . مدلهای تولید شده در این نرم افزار رو میشه در نرم افزارهای دیگه هم استفاده کرد و یا مدلهایی رو که ساختین رو میشه با این نرم افزار جزئیاتش رو افزایش داد .

 

و هزاران نرم افزار دیگه که من بخشی از اون رو که کاربردی تر و معروفتر از همه بودن رو معرفی کردم .

 

 


نظرات شما عزیزان:

Mehdi
ساعت22:49---1 فروردين 1391
very good sinema 4D

hassan
ساعت11:58---28 اسفند 1390
aalie mammad joon , edame bede

hassan
ساعت11:56---28 اسفند 1390
ممنون از اطلاعاتی که دادین و واقعا به درد بخور بود .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 26 اسفند 1390برچسب:, :: 15:6
محمد معماری

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گرافیک و تصویرسازی و آدرس 3d-graphic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 405
بازدید کل : 68864
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1